Interactief idee voor projectpresentaties
- Manon Mikkers
- 3 mrt
- 3 minuten om te lezen

Wat maakt een goede presentatie tot een geweldige presentatie? Interactie! Maar hoe ga je die interactie aan? Gesprekken, vragen, polls, ze gaan maar tot zo ver.
Wat als je de mensen écht in beweging wil krijgen? En - oh schrik - je onderwerp nogal niet-tastbaar is?
Dat is waar ik met een klant samen het hoofd over brak. In één avond trouwens - zijn collega was ziek en de presentatie voor een flinke groep over een toekomstig publiek project was op het laatste moment aan hem toegevallen.
We maakten samen de presentatie. Er was een artist impression, enkele foto's van betrokken mensen, maar dat was het wel. Hij sprak zijn wens uit om mensen écht te prikkelen tot nadenken over dit project. Voor input, voor inspiratie en ook gewoon om de presentatie een succes te maken.
"Ik wil dat ze met elkáár in gesprek gaan en nadenken over dit project."
En dus bedachten we iets heel anders dan slides: een gezamenlijke opdracht in groepjes.
Maar... met welke materialen? Op dit punt was het al laat in de avond. Geen winkels open. Geen tijd voor bezorging. Dus moest het iets zijn dat op kantoor te vinden was.
Het werden markers. En dozen. 📦
Want ja, die zijn er wel in het magazijn.
In de presentatie namen we een slide op met de doos van een haardroger. Want wat staat er op zo'n doos?
Logo
Slogan
Foto van iemand die het product gebruikt
Foto van het product - soms ook meerdere
Opsomming van de inhoud van de doos
Beloftes over wat het product doet
Technische details
En toen kwamen we met de grote vraag.
Wat als ons project een product zou zijn dat we in een doos kunnen stoppen? Wat zou er dan op de doos staan?
De groepjes gingen aan de slag met ieder hun eigen doos en een paar gekleurde markers. Er werd druk overlegd.
Wat zou een goed logo en een goede slogan zijn voor het nieuwe project?
Wat zou er in de doos gaan als inhoud van dat project?
Hoe zou iemand met dat project op de foto gaan, hoe zou dat eruit zien?

Het was een groot succes. Elk groepje kreeg twee minuten de tijd om hun doos aan de groep te presenteren. En niet alleen binnen de groepjes werden goede gesprekken gevoerd. Ook even later aan de koffie waren de dozen nog het gesprek van de ochtend.
❌ Interactie hoeft niet fancy te zijn.
❌ Interactie hoeft niet per se met polls of andere tech.
❤️ Interactie ontstaat als mensen geïnteresseerd raken in het samen een doel bereiken.
Nog wat simpele ideetjes voor jou.
Laat mensen een wensbootje maken. Je weet wel, zo'n bootje dat je vroeger zelf ook vouwde. Als de vouwen zijn voorgedrukt kun je het gedeelte aangeven waar mensen hun wens kunnen schrijven, zodat die op de zijkant van het bootje terechtkomt na het vouwen.
Kan natuurlijk ook met vliegtuigjes. Die zijn leuker als je hoog staat en er geen water in de buurt is. Je kunt er ook ideeën op verzamelen en dan naar het podium laten gooien.
Probeer eens een 'Ren je rot'-opstelling: deelnemers lopen of rennen naar de ene of de andere kant van de ruimte om aan te geven of ze het wel of niet eens zijn met een stelling. Laat aan beide zijden iemand aan het woord om zijn of haar keuze uit te leggen.
Ergens een spelletje van maken, voelt altijd gezelliger. Zeker als mensen daarbij in beweging komen - dat brengt altijd meer energie in de zaal.
Heb je zelf nog een ge-wel-dig idee?
Laat het me weten op LinkedIn.
Comments